با تدریس: دکتر #حامد_صفایی_پور و #روحالله_سلیمانیپور (دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی)
🔶اشاره: «دانشپژوهشی نقادانه» آخرین دوره از مجموعه سهگانۀ دوره آموزشی «تیزفکری؛ مهارتهای #تفکر_نقادانه» است. محتوای اصلی این دوره بر اصلیترین مهارتها دانشپژوهشی نقادانه متمرکز است. مخاطب اصلی دانشجویان و به طور خاص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هستند که لازم است در انجام تحقیقات و نگارش مقالات تحقیقی به استانداردهای نگارش و پژوهش نقادانه توجه وافی داشته باشند. مهارتهای کلیدی مورد بحث در این دوره در سه دسته مهارتهای پژوهش و جستجو، مهارتهای نگارش دانشگاهی و مهارتهای مطالعه متمرکز خلاصه شده است.
1️⃣در روز نخست، مفهومشناسی #تحقیق(research)، تفاوت تحقیق و #جستجو(search)، انواع کتاب و نقش هر یک در تحقیق، منطق و استراتژی تحقیق، سنجههای ارزیابی یک اثر تحقیقی، چگونگی طبقهبندی اطلاعات و مقدمات در یک تحقیق، رابطه تحلیل، استدلال و تحقیق و آسیب¬شناسی موردی مقالات تحقیقی در ایران از مهمترین سرفصلها هستند.
2️⃣در روز دوم، بیان اصول و استانداردهای #نگارش نقادانه و #نگارش_آکادمیک – که از موارد حذف شده از محتوای درسی مدارس و دانشگاههای ماست موضوع تدریس است. نگارش دانشگاهی نگارشی است که در آن واقعیتی به صورت مستدل یا مستند مطرح و از آن دفاع می شود. قواعد نگارش آکادمیک در قواعد روش تحقیق و تفکر نقادانه ریشه دارد. نگارش آکادمیک نگارشی معطوف به واقعیت در مقابل نگارشی معطوف به احساسات شخصی نویسنده است که در آن به سود واقعیت استدلال میشود. در واقع اگر چه روش تحقیق و روش نگارش تحقیق دو موضوع متفاوت است اما روش نگارش دانشگاهی خود مستلزم فرایندی است که نوشته را به اثری تحقیقی تبدیل می کند. این درس با هدف جبران کمبودهای آموزشی در زمینه توضیح مهم ترین اصول و استانداردهای نگارش دانشگاهی طراحی شده است و از #بندنویسی آغاز و به #جستارنویسی ختم میشود.
3️⃣در روز سوم، مهارت مطالعه متمرکز تبیین و تمرین خواهد شد.
مجموعه این مهارتها، سومین بستۀ آموزشی دورۀ «تیزفکری، مهارتهای تفکر نقادانه» را با کارورزی در مهارتهای تحقیق، نگارش و مطالعه به پایان میرساند.
- جهت ثبت نام لازم است با پژوهشگاه تماس گرفته شود.
- با توجه به ثبتنام 20 نفر از شرکت کنندگان در هر سه دوره ظرفیت باقیمانده 5 نفر است.