پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

کتابشناسی فلسفه علم طبیعی

اشاره: به بهانه باهم‌خوانی کتاب فلسفه علم، اثر سمیر آکاشا در نشست کافه فلسفه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان-زمستان 93- بر آن شدم تا فهرست اولیه‌‎ای از آثار فارسی در زمینه فلسفه علم(science) و تاریخ علم به دانشجویان ارایه کنم.همچنین با دسته بندی دیگری نشان دادنم آثار کلاسیک ترجمه شدۀ فلسفه علم (بر اساس سیر تاریخی) کدام اند. انگیزه اصلی انجام این کار عطشی بود که در چندی از دانشجویان برای مطالعه بیشتر و بیشتر می دیدم. 

در این سیر مطالعاتی تلاش کردم جز آثار با کیفیت- از جهت متن و ترجمه- را قرار ندهم. همچنین تلاش کردم روندی گام به گام را برای مطالعه پیشنهاد کنم. برای این هدف کتاب‌ها را از بالا به پایین و از چپ به راست اولویت‌بندی کرده ام. این کار می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد. عیب بزرگ آن برخورد سلیقه‌ای من با برخی آثار است. با این حال تلاش کرده ام بی‌طرفانه این کار انجام دهم. مزیت آن هم روشن است؛ اینکه می تواند تصویری کلی از این اثار ارایه کند و یک برنامه مطالعاتی را پیشنهاد کند. 

- در ادامه قصد دارم با همین روش فهرست کتاب شناسی دو موضوع فلسفه و تاریخ علوم- ریاضیات، فیزیک؛ زیست، ذهن، کیهان شناسی-، همچنین فهرست کتابشناسی موضوع علم و دین را ارایه کنم. 

این فهرست به یقین ناقص، و تنها یک برداشت اولیه است؛ امیدوارم با راهنمایی شما کاملتر و برای دیگر استفاده کنندگان قابل استفاده بشود. 

لطفا نقد و نظرهای خود را بفرمایید تا در ویراست دوم مورد استفاده قرار دهم. 

- برای دریافت این فهرست اینجا(+) کلیک کنید. 


پیوست: 

 - برای نمونه ای از کتابشناسی های فلسفه علم در زبان انگلیسی ببینید: 

- مدخل فلسفه علم در ویکی پدیا: اینجا:+

- دانشنامه مختصر آن لاین در سایت: http://philpapers.org/، اینجا: +

- یک مقاله انگلیسی با موضوع معرفی فلسفه علم به نوآموزان: اینجا: +

دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۳)

سلام :)
جناب صفایی پور، شرکت در نشست کافه فلسفه دانشگاه برای همه دانشجویان آزاده؟ میخواستم بدونم میتونم من هم شرکت کنم؟
بنده دانشجوی دانشگاه اصفهان هستم :)

پاسخ:
سلام 
بله 
جلسه پنجم از دوره دوم 
یکشنبه ساعت سه و نیم 
تالار شریعتی 
با سلام و سپاس از اقدام ارزنده تان در کتاب شناسی فلسفه علم... برایتان سلامتی، پایداری و سربلندی آرزو دارم

سلام 

فرمودید فهرست کتابشناسی موضوع علم و دین را هم قرار است ارائه بدهید... اگر ارائه شده لطفا اطلاع بدهید 🌱

بیان دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">