همپیشانی سلام
موضوع سایت پیشانی(pishani.ir) ( فعال در سالهای 88 تا 92) آموزش، فرهنگ و تفکر بود. فهرست اهداف، موضوعات، نویسندگان و افراد تاثیر گذار بر سایت پیشانی را می توانید در شناسنامه پیشانی(
+) ببینید.
این سایت هماکنون به حالت نیمههوشیار درآمده است. در این حالت گاهی مطالبی بر روی سایت قرار میگیرد، چیزهایی که نمی توان از تناسب آن با سایت پیشانی چشم پوشید اما آن روند منطقی منظم و پیشرونده فعلا وجود ندارد.
امید و برنامه آتی ما درباره پیشانیجایگزینی آن با سایت جدیدی است که به صورت حرفهای و تخصصی به موضوع اندیشیدن در نسبت با فرهنگ بپردازد. در این کار دو دغدغه اصلی داریم: نخست اینکه کارمان حتما فراورده قابل ارائۀ علمی داشته باشد؛ یک خروجی قابل استناد که برای دیگران قابل استفاده و بهرهبرداری باشد. دوم، اینکه همزمان با این هدف، همچون گذشته، روح جمعی کار حفظ شود. خلاصه اینکه در کار ما هم اثری علمی تولید شود و هم، جریانی اجتماعی، فرهنگی و آموزشی در پیرامون آن رقم بخورد.
اما طرح ما برای تحقق این اهداف -در این مرحله- چیست؟ طرح ما این است که هر «همپیشانی» یک موضوع مرتبط با دانش و مهارتهای اندیشیدن -بر اساس علایق، رشته و ...- انتخاب کنند و از همین حالا درباره آن به فیشبرداری بپردازد. مثلا فرض کنید کسی مسئله تفاوتهای فردی در اندیشیدن را انتخاب میکند و در این موضوع به مطالعه، تحقیق و توسعه فکرش میپردازد. ما در مراحل بعد -که برنامه آن اعلام خواهد شد- با فراخوان محققان و برگزاری نشستهای ارائه و کارگاههای آموزشی و تشکیل کارگروههای موضوعی، فرایندی را ایجاد میکنیم که در یک روند جمعی به تدریج یافتهها پختهتر و خروجیهای علمی و قابل اتکا - در قالب جستار(essay)، سخنرانی، طرح درسی، مقالۀ علمی و ... - تولید شود. یعنی هر همپیشانی پیشانی مشخص و برنامه پیشرفتی داشته باشد. بخشی از این هدف بابا بازخوردگیریهای مستمری صورت میگیرد که در میان همپیشانیها و گروهها و مخاطبان ما در جریان است.
اما ممکن است بپرسید روش انتخاب موضوع (پیشانی) همپیشانیها چگونه است؟ در اینباره ما خوشنودیم که با داشتن منبعی بسیار الهامبخش میتوانیم در فاز نخست گام اولیه مطمئنی را برداریم. این کتاب مرجع به ما کمک میکند تا ساختار متقارن و نسبتا جامعی از مباحث مربوط به اندیشیدن را در بر بگیریم. ویرایست سوم از کتاب پرورش فکرها: کتاب مرجع برای آموزش اندیشیدن با سر ویراستاری L. Costa د به واقع متن محوری کار ماست. اگر به فهرستِ این کتاب نگاه کنید انبوهی از موضوعات بِِکر را مییابید که میتواند موضوع تحقیق و فیشبرداری همپیشانیها باشد. این کتاب، که برخی از آن با عنوان کتاب مقدس «آموزش اندیشیدن» یاد میکنند، 11 فصل و 85 بخش دارد که هر بخش شامل یک مقاله نسبتا کوتاه است.
عناوین 11 فصل کتاب به قرار زیر اند:
1. نیاز به آموزش اندیشیدن
2. ساختن فهم عرفی
3. خلق محیطهای فکر پرور
4. نگرشهای در حال تغییر ما به اندیشیدن
5. اندیشیدن و گوناگونی انسانی
6. اندیشیدن در کلاس درس
7. اندیشیدن درباره مواد درسی (هنر، ریاضیات، علوم، و ...)
8. ترفندهایی برای آموزش اندیشیدن
9. راهبردهایی برای آموزش اندیشیدن
10. آموزش اندیشیدن با بهرهگیری از تکنولوژی(/فناوری)
11. سنجش پیشرفت در تواناییهای فکری
( به زودی فهرست تفصیلی کتاب را همراه با اسامی بانیان هر مقاله منتشر میکنیم.)
- دانلود فهرست کتاب به انگلیسی: اینجا
- دانلود متن کتاب ؛ اینجا (Drop-Box) یا اینجا (Mediafire)
- دانلود فهرست مقالات اانتخاب شده/نشده: اینجا
ساختار فعالیت ما در فاز نخست( تا شهریور 1395) چگونه است؟
الف- هدفگذاری
در یک تقسیمبندی بسیار کلی طرح پیش روی «پیشانی» دو فاز اساسی دارد: یکی فاز مطالعه، تحقیق و آموزش جمعی، و دیگر فاز تولید و عرضه و رقایت.
ما اکنون به فاز دوم نمیپردازیم مگر در این حد که همه ما افکاری را در سر بپروانیم و ایدههای اولیه را باروتر کنیم. بنابراین، ما فعلا صرفا در معنای یک گروه تحقیقاتی عمل میکنیم. میخوانیم، مینویسیم، ارایه میکنیم، میآموزیم و یاد میگیریم.
هدف این است از سرمایههای معنوی موجودمان در همزبانی بهرهمند شوم و از این فرصت برای روشنتر شدن موضوع و کشف سرمایههای اجتماعیمان استفاده کنیم. ما باید به گونهای برنامهریزی کنیم که ارزش افزوده این کار برای هر یک از ما -بدون هیچگونه تعارفی- بیش از ارزش سهام اولیه ما باشد؛ یعنی بیش از آنکه مثلا «وقت» دادهایم، «وقت» به دست آورده باشیم. این مهمترین نکته ای است که در فاز نخست در مدیریت طرح به آن حساس هستیم.
ب- شیوۀ مدیریت طرح و تصمیم گیری درباره فاز دوم:
ساختار تشکیلاتی و تصمیمگیری طرح بدین شکل است:
ما به 4 دسته تقسیم میشویم:
- دسته اول: دستۀ همپیشانیهاست: این دسته شامل -حداکثر- 85 نفر است که هر یک -دستکم- یک پیشانی ( پیشانی: موضوع تحقیقاتی بر اساس مقالات کتاب مرجع) دارد. کار هر همپیشانی این است که تا پایان تیرماه 94 مقاله انتخابی خود را بخواند، واژگان کلیدی و دانشواژههای آن را استخراج کند، و فعلا بر اساس سلیقه و روش فکری خود در آن موضوع به جستجو و تفحص بیشتر بپردازد، تا در نهایت خود را برای ارایه مقاله در قالب جستار(essay) و سخنرانی کوتاه آماده کند.
لازم است به تصریح اشاره کنم که ما در این فاز لزوما به دنبال «ترجمه» کتاب نیستیم هدف ما جزم شدن انگیزه همپیشانیها درباره پیشانی خود است. اینکه موضوعی را آن@ خود بدانند و در آن مطالعه و ریزبینی و تحقیق را سربگیرند. بنابراین اصراری نداریم در چارچوبه متن مقالات منحصر بمانیم، اما در عین حال میخواهیم از درختواره این کتاب مرجع -که دسترنج چندین دهه از تلاش اندیشمندان کارکشته است- برای تقسیمبندی علمی و مفهومی کارمان کمک بگیریم.
همه افراد عضو این طرح لازم است عضو دسته همپیشانیها باشند، یعنی دستکم یک موضوع-مقاله برای تحقیق ( پیشانی تحقیقاتی).
- دسته دوم، 11 سرگروه مجموعه هستند که آنها را بر اساس اعلام آمادگی خود و مشورت شورای اولیه انتخاب میکنیم.درباره روش تعامل سرگروهها با اعضای گروه و وظایف آنها بعدا اطلاع رسانی میکنیم.
- دسه سوم: هیات مدیره است. انتخاب هیات مدیره با انتخابات است. از میان 11 سرگروه، 5 نفر با رای 85 همپیشانی انتخاب میشوند. انتخابات لازم است پس از تصویب همه مقالات صورت پذیرد. حقوق معنوی و تصمیمگیریهای کلان مدیریت و راهبری طرح با هیات مدیره است که لازم است جزییات آن در ادامه به تصویب برسد.
- دسته چهارم، مدیران و دبیران اجرایی هستند. افرادی که زیر نظر هیات مدیره بخشهای اجرایی طرح را دیریت میکنند. برای نمونه: مدیر برنامه ریزی و برگذاری نشستها، روابط عمومی و غیره.
نکته: هر همپیشانی با یک مقاله یک حق رای دارد. هر همپیشانی میتواند با قبول حداکثر سه مقاله سه حق رای داشته باشد.
نکته: روشن است که هر فرد میتواند در همه این گروهها باشد، به شرط آنکه ابتدا در دسته همپیشانیها باشد.
ج- برنامههای ثابت و متغییر طرح
بطور کلی شامل برنامههای ذیل است:
- برنامه ثابت: نشستها، ارایههای هفتگی و کارهای درون تیمی.
- برنامههای متغییر: نشستهای اموزشی فوق العاده به فراخور نیاز با تشخیص گروهها با دعوت از کارشناسان و استادان مربوطه.
د- جدول زمانبندی کار: پس از تصویب هیات مدیره اعلام خواهد شد.
حالا چه کنیم:
1- لطف کنید در اسرع وقت- تا پایان تیرماه سال جاری- موضوع مقاله (بخوانید پیشانی خود را) به خانم حیدرزاده (heidarzadeh.e.n@gmail.com) اعلام فرمایید. پاسخ و تایید نهایی ایشان جهت تصویب مقاله لازم است.
توضیح (5/5/94): تا امروز در حدود 50 مقاله انتخاب شده است. برای انتخاب مقاله از میان مقالات انتخابنشده اینجا کلیک کنید. ( باکس های رنگی انتخاب شده اند، شما باید از باکسهای سفید انتخاب کنید.)
2- مقاله خود را تا نیمه مرداد ماه سال جاری با دقت بخوانید و دانشواژهها و مفاهیم کلیدی آن را بسط دهید. تلاش کنید در هضم و جذب مطالب آن چیرگی پیدا کنید. ( درباره تعاریف، تقسیمبندیها و وضوح مفاهیم دقت درخوری بکار برید.)
-همزمان با تصویب مقاله، در گروه تلگرام ما، عضو خواهید شد. در آنجا میتوانید اطلاعات بیشتر و به روزی دراره برنامههای جاری و آتی ما دریافت کنید. همچنین درباره محتوای مقالات و پرسشهای علمی خود در مطالعه مقالات گفت و گو کنید.
دوست عزیز!
لطفا نسبت به اطلاع رسانی این طرح به علاقمندانی که فکر میکنید شوق و انگیزه کافی دارند یاریمان کنید.
پاسخگوی پرسشهای احتمالی شما در همین جا خواهم بود.
با مهر
مدیر طرح: حامد صفاییپور