پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها

تاریخ به روز رسانی شهرویور 95

پیشینه:

الف. تحصیلات

- دکترای فلسفه علم، دانشگاه تربیت مدرس تهران. (1394)
-کارشناسی ارشد فلسفه علم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
-کارشناسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف اباد اصفهان. 

 

 ب. آثار تحقیقی

     آثار تحقیقی در زمینه علم و دین 

مقاله/ اصل آنتروپیک و نقش آن در برهان تنظیم ظریف کیهانی، پژوهش­های علم و دین، «پاییز و زمستان 1392 -شماره 8  [علمی-پژوهشی، [ISC، صفحه 77-،109»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. 

مقاله/ در دفاع از برهان هدفمندی (ردیه ای بر تبیین های طبیعتگرایانه رقیب، «پاییز و زمستان 1395 -شماره ؟  [علمی-پژوهشی، [ISC، صفحه ؟؟-،؟؟»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. زیر چاپ 

مقاله/ آب معجزه است، اما نه به این دلیل: بررسی نقادانه دلایل تجربی درباره هوشمندی آب، تهران: مجموعه مقالات همایش ملی نگاه قدسی به آب، 1386. 


     آثار تحقیقی در زمینه تفکر نقادانه و همگانی کردن فلسفه

لوح تقدیر رتبه نخست جشنواره نوآوری و شکوفایی در رشته های علوم انسانی، 1389.

- کتاب/ تیزفکری؛ مهارت فهم و سنجش استدلال‌، تهران؛ پژوهشگاه علوم انسانی 

و مطالعات فرهنگی، 1394. 

-مقاله/ مدرسه بی‌فلسفه چرا؟؛ تحلیلی بر پیامدهای بی‌توجهی به ابعاد فلسفی علم در طراحی برنامه درسی، چهاردهمین همایش ملاصدرا، با موضوع: تربیت فلسفی و جوان امروز، تهران، 1389.

- طرح تحقیقاتی/ طرح آموزشی-پرورشی تقویت فکر و خلاقیت دانش آموزان در جهت تربیت مدیران خلاق فرهنگی، 1389. 

 

    آثار تحقیقی در زمینه طرح و تحلیل مسایل فرهنگی

سکولاریسم مذهبی و انسداد گفتگو در ایران، همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، انتشار در مجموعه مقالات، 1390.

شهید بهشتی و دغدغه آزاد اندیشی و آزاد منشی نسل جوان، همایش بوی بهشت، خانه فرهنگ شهید بهشتی (سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری)، رتبه اول مقالات برگزیده (با همکاری خانم فرزانه طاووسی)، پاییز 1387. 


لوح تقدیر مقاله فلسفه در مدرسه در همایش ملی نوآوری های آموزشی، 1385

ج. جستارها:

-تاملاتی نقادانه درباره مبانی نظری مرکز مشاوره انشاء ( در اصفهان)، وبلاگ پیشانی، شهریور 94.

 -بی­‌زبانی و بی­‌تاریخی؛ آسیب­‌شناسی تفکر فرهنگی فعالان فرهنگی، خرداد 94، نشریه چراغ.

-ما و تفکر کنکوری، روزنامه نسل فردا، 10 خرداد 94

-هوشیاری درباره پدیده تفسیر به خوی، منتشر شده در دوماهنامه فرهنگی سیاسی هابیل، شماره ، پاییز 1392.

-نامه منتشر نشده به استاد مطهری، سایت علوم اجتماعی ایران(+). و هفتمین جشنواره حکمت مطهر، اردیبهشت 1390.

-درس‌­های عقلی در مدارس علمی، آسیب‌شناسی فلسفه برنامه درسی حوزه های علمیه)، سایت صاحب نیوز. 1392.

-چرا کسی با صاحب نفسی paper نمی‌نویسد؟ (در موضوع آسیب شناسی آموزشی). 

-اقتدار گرایی رسانه ملی در برگزاری مناظره های انتخاباتی، سایت الف، 1392

-آیا دیگ به دیگه می تواند بگوید رویت سیاه است؟( نکته ای در اخلاق نقد)، سایت الف، 1392.

-سلسله نوشته­‌های تنفس با قرآن، نشریه اعتصام، دفتر تبلیغات اسلامی قم، 1390

-ملاحظاتی درباره آموزش تفکر نقادانه در جامعه ایرانی، روزنامه شرق، 27/4/1390(+)

-سلسله درس‌های تفکر فرهنگی، هفته نامه جام، 1390

-گاه نوشته‌های سایت فرهنگی پیشانی، (1388 تا 1394) (+)

 

د. معرفی و نقد کتاب: 

بن بست نظری، نقدی بر پانوشت‌های مترجم کتاب خدا و فیزیک نوین، ماهنامۀ شهر کتاب، ش2، ص113، 1394. 

- معرفی گتاب «شهر فرنگ اروپا، چکیده‌ای از پیدا و پنهان تاریخ قرن بیستم»، 1394

- کتابشناسی فلسفه علم ( با رویکرد توضیه ای به تازه‌کارها)، 1393. 

- معرفی کتاب «آفرینش در قرآن، بررسی هرمونیتکی تفاسیر قدیم و جدید»، 1393. 

- بررسی کتاب «مناظره‌هایی درباره علم دینی، دکتر خسرو باقری». 1392. 

 - معرفی کتاب در ستایش دیوانگی، اثر کلاسیک اراسموس، نشر فرزان، 1392

- نقد و بررسی کتاب از شک تا یقین (با همراهی مولف گرامی: دکتر علی موحدیان)، 1392. 

- معرفی و خلاصه کتاب «یک ذهن کاملا جدید، گذر از عصر مفهوم به اطلاعات»، 1391. 

ح. مشاوره و طراحی آموزشی-فرهنگی

- من در زمینه ایجاد تحولات آموزشی مبتنی بر آموزش تفکرمحور و خلق محیط­‌های فکر پرور دغدغه و علاقه دارم و تا در این زمینه فعالیت­‌هایی داشته­‌ام.


و. عناوین تدریس

در زمینه مهارت‌های اندیشیدن 

- مهارت تفکر نقادانه (آموزش و تربیت مربی)
- مهارت تفکر خلاق 
- مهارت تفکر و نگارش تحقیقی(نگارش آکادمیک) 

-تفکر فرهنگی و راه‌کارهای ایجاد خلاقیت در فعالیت‌های فرهنگی


در زمینه‌های فلسفی

-منطق قدیم
- منطق جدید
- تاریخ فلسفه غرب 

- فلسفه علم 
- تاریخ علم جدید 
- فلسفه فیزیک و کیهان شناسی (کلیات) 

- علم و دین (روش شناسی، هدفمندی جهان، طبیعت گرایی) 

- فلسفه دین (برهان های نوین نظم) 

 

تولیدات
لوح فشرده آموزشی در زمینه مهارت تفکر نقادانه (1392) 

لوح فشذده آموزشی با عنوان من در مسیر با موضوع روش برامه ریزی کلان زندگی. 



 

فعالیت‌های اجرایی 

-مدیر اداره ایده آفرینی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان (1394-) 

- عضو هیات علمی خانه نجوم اصفهان (1394-)

-عضو شورای خرید کتاب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان