پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

با تدریس: دکتر #حامد_صفایی_پور و #روح‌الله_سلیمانی‌پور (دانشجوی دکتری  علم اطلاعات و دانش‌شناسی)


🔶اشاره: «دانش‌پژوهشی نقادانه» آخرین دوره از مجموعه سه‌گانۀ دوره آموزشی «تیزفکری؛ مهارت‌های #تفکر_نقادانه» است. محتوای اصلی این دوره بر اصلی‌ترین مهارت‌ها دانش‌پژوهشی نقادانه متمرکز است. مخاطب اصلی دانشجویان و به طور خاص دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هستند که لازم است در انجام تحقیقات و نگارش مقالات تحقیقی به استانداردهای نگارش و پژوهش نقادانه توجه وافی داشته باشند. مهارت‌های کلیدی مورد بحث در این دوره در سه دسته مهارت‌های پژوهش و جستجو، مهارت‌های نگارش دانشگاهی و مهارت‌های مطالعه متمرکز خلاصه شده است. 

1️⃣در روز نخست، مفهوم‌شناسی #تحقیق(research)، تفاوت تحقیق و #جستجو(search)، انواع کتاب و نقش هر یک در تحقیق، منطق و استراتژی تحقیق، سنجه‌های ارزیابی یک اثر تحقیقی، چگونگی طبقه‌بندی اطلاعات و مقدمات در یک تحقیق، رابطه تحلیل، استدلال و تحقیق و آسیب¬شناسی موردی مقالات تحقیقی در ایران از مهمترین سرفصل‌ها هستند. 

2️⃣در روز دوم، بیان اصول و استانداردهای #نگارش نقادانه و #نگارش_آکادمیک – که از موارد حذف شده از محتوای درسی مدارس و دانشگاه‌های ماست موضوع تدریس است.  نگارش دانشگاهی نگارشی است که در آن واقعیتی به صورت مستدل یا مستند مطرح و از آن دفاع می شود. قواعد نگارش آکادمیک در قواعد روش تحقیق و تفکر نقادانه ریشه دارد. نگارش آکادمیک نگارشی معطوف به واقعیت در مقابل نگارشی معطوف به احساسات شخصی نویسنده است که در آن به سود واقعیت استدلال می‌شود. در واقع اگر چه روش تحقیق و روش نگارش تحقیق دو موضوع متفاوت است اما روش نگارش دانشگاهی خود مستلزم فرایندی است که نوشته را به اثری تحقیقی تبدیل می کند. این درس با هدف جبران کمبودهای آموزشی در زمینه توضیح مهم ترین اصول و استانداردهای نگارش دانشگاهی طراحی شده است و از #بندنویسی آغاز و به #جستارنویسی ختم می‌شود.

3️⃣در روز سوم، مهارت مطالعه متمرکز تبیین و تمرین خواهد شد. 

مجموعه این مهارت‌ها، سومین بستۀ آموزشی دورۀ «تیزفکری، مهارت‌های تفکر نقادانه» را با کارورزی در مهارت‌های تحقیق، نگارش و مطالعه به پایان می‌رساند.  


- جهت ثبت نام لازم است با پژوهشگاه تماس گرفته شود. 

- با توجه به ثبت‌نام 20 نفر از شرکت کنندگان در هر سه دوره ظرفیت باقی‌مانده 5 نفر است. 


دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۱)

  • الهام یوسفی
  • سلام
    مطلبی درباره کتابشناسی تفکر نقادانه گذاشته اید؟ پیدایش نمی کنم. لطفا لینک اش را بگذارید تا در پاسخ به درخواستها ارسال کنم. ممنون
    پاسخ:
    سلام 
    این مطلب بر روی سایت تیزفکری است 
    سایت هم فعلا مشکل فنی دارد 
    برایتان می توانم ایمیل کنم 
    درود 

    بیان دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">