پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

1.  چرا به نوشتن روی خوش نشان نمی‌دهیم؟ موانع روی خوش نشان ندادن ما به نوشتن چندگانه است اما یکی از موانع روان شناختی آن روحیۀ «کاملگرایی» است. این‌که درباره نوشتن استانداردهای سختگیرانه ای داریم. منتظریم شوت‌زن حرفه‌ای شویم و آنگاه شوت بزنیم. در حالی‌که تنها با شوت زدن و شوت زدن است که می‌توانیم شوت‌زن حرفه‌ای بشویم. 

2.  هرکه هستیم و در هر سطحی که هستیم  نوشتن را بایدبا #الکی_نویسی آغاز کنیم. منظور از الکی‌نویسی این است که قلم در دست گیریم – یا دست به تایپ شویم- و همین‌طور الکی بنویسیم. تقریبا شبیه به حال و هوای همین نوشته که من قبل از این‌که همه سنگ‌های آن را وابکنم در حال نوشتن آن هستم. وقتی با رویه الکی نویسی –نوشتن بدون هیچ آداب، ترتیب و سخت‌گیری- شروع ‌کنیم به تدریج شاکله مفهومی و آن ایده بکر «آهان!» را در می‌یابیم و هسته اصلی متن‌مان شکل می‌یابد. تعیین مسیر نوشته غالبا بدون این پرسه زدن اولیه ممکن نیست.  راه الکی‌نویسی این است که  بدون مقدمه قلم را روی کاغذ بگذارید و هرچه به ذهنتان می‌رسد بنویسید. روی کاغذ فکر کنید؛ قلم نوار مغر شماست! بنویسید!.... 

3.  نوشتن بیان خویشتن است. فارغ از اینکه کسی نوشته ما را بخواند یا نخواند، اثر درخوری باشد یا نباشد، ما به این «بیان خود» احتیاج داریم. ما با نوشتن دارای «تقویم» می‌شویم و از گذشته، حال و آینده خود با خبر. نوشتن ما را نزد خودمان حاضرتر می‌کند. 

4.  انس با نوشتن لازمه کار اندیشیدن است. اهل اندیشه لازم است به صورت مرتب و همیشگی بنویسید. مرتب و همیشگی! 

5.  روی خوش نشان دادن به نوشتن، درمان و پیشگیری یکی از مهمترین کمداشت‌های فرهنگی ماست. یعنی کمبود روحیۀ مکتوب سازی، اشتراک گذاری ایده‌ها و تولید و انباشت دانش و تجربه، و همه ما در جبران این کمداشت مسئولیت داریم. 

دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۳)

  • الهام یوسفی
  • اما به نظرم این نوشتن مرتب و همیشگی می تواند آفاتی هم داشته باشد؛ ممکن است من در نوشته هایم و در واقع افکارم اسیر و تکرار شوم. نوشتن باید با مطالعه و نقد سایرین همراه شود تا مبادا من همچون کرمی که به دور خود پیله می تند، در تار و پود افکارم اسیر شوم. باید راهی رو به بیرون، رو به آزادی، رو به رشد یافت.

    پی نوشت: ممنون می شوم حالی از من و نوشته هایم بپرسید چون از همین تکرار شدن و درجا زدن می ترسم!
    پاسخ:
    چشم 
    حتما 
  • ریحانه رضوانی
  • سلام.
    میخوام الکی نویسی رو آغاز کنم😊ان شاءالله با شروع سال جدید
  • محمدرضا زمانی
  • سلام آقای صفایی پور.
    معلمی عاشق دارم که مدتی است ما را ملزم کرده به نوشتن. اسمش محمدرضا شعبانعلی‌ست. نوشته شما مرا یاد توصیه‌ی او انداخت. محمدرضا هم ما را به نوشتنِ مداوم تشویق می‌کند..
    در تایید حرف شما باید بگویم این چند ماهی که شروع کرده‌ام به الکی‌نویسی، تازه با مواهب نوشتن آشنا شدم که شاید اصلی‌ترین مورد آن، کمک به تفکر منظم تر باشد.
    ممنونم.
    پاسخ:
    سلام 
    سلام خاص من را به معلم عاشقتان برسانید. 
    دورادور از کارهای تاثیرگذارشون آگاهم. 
    برای شما موفقیت آرزو می کنم 
    درود 

    بیان دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">