پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

Haveing no commitment to try to further God's projects in our world. 


عجب عبارتی!

"تعهد نداشتن به پیشرفت پروژه های خداوند در جهان".  


الوین پلنتیگا -فیلسوف دین معاصر آمریکایی- می گوید باور مذهبی داشتن به این نیست که مثلا باور داشته باشیم "خدایی هست" یا "این خدا خالق جهان است" و تعالیمی از این دست. چه بسا این باورها تنها پاسخ هایی هستند که ما را از شر برخی پرسشهای متافیزیکی مثلا درباره چرایی وجود جهان و توضیحی درباره چرایی عملکرد آن راحت می کنند. "خدا حلال مشکلات است(!)". 


 از نظر او باور دینی داشتن ریشه در نگرش و رویکرد(attitude) دینداران به چنین باورهایی دارد. کسی که #تعهدی به تحقق پروژه های خداوند در جهان ندارد نمی تواند ادعا کند که باورهای او باورهای دینی اند.  


روشن است که اکنون پرسش این است پروژه های خدا درباره این جهان چیست؟ تا مومنان با تعهد به آن دارای باورهایی دینی باشند؟  

درباره افکار پلنتینگا در زبان فارسی رساله و مقاله های به نسبت زیادی نوشته شده است. دیدگاه های او در فلسفه منطق، فلسفه ذهن، الاهیات مسیحی، فلسفه دین، معرفت شناسی دین و غیره مجموعه وسیعی از ادبیات تحقیقی را به خود اختصاص داده است. با یک جستجوی ساده به سرنخ هایی درباره این دیدگاه ها می رسید. 


یکی از مقالاتِ مناظره گونه‌ی پلنتینگا جستاری  است که به دیدگاه جدید و جنجالی تامس نیگل-فیلسوف مشهور  ذهن، دین و اخلاق- در کتاب "ذهن و کیهان؛ چرا تلقی ماده‌انگارانه نوداروینی از طبیعت، تقریبا به یقین خطاست؟»" نوشته است. البته کتاب نیگل نیز خود در عنوان و محتوا در بردارندۀ کنایاتی به  کتاب 2012 پلنتینگا با عنوان "علم، دین و طبیعت‌گرایی؛ علم و دین دقیقا در کجا با یکدیگر تعارض دارند؟"  است که در یکی از شماره های ماهنامه اندیشه پویا با ترجمه خوب یاسر میردامادی منتشر شده است.  جهت استفاده علاقمندان سنجاق می‌کنم (+


دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۰)

تاکنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

بیان دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">