پاسخ:
سلام بر علی عزیز
بازهم با سوال جان داری از جانب شما روبرو شده ام.
سوال هایی که برای خودم هم در این چند سال گذشته وجود داشته است. و هم اکنون نیز وجود دارد.
من فقط- با توجه به محدودیت وقتم- دو نکته را تقدیم می کنم:
استاد ملکیان معادل تفکر نقدی را برای critical thinking بر می گزینند و به نظر من از این واژه تلقی صرفا روش شناسانه دارند. آنچنان که در درسگفتار خود، درباره روش تحقیق در تفکر نقادانه سخن می گویند. اما، به نظرم می رسد امروز تفکر نقادانه یک حوزه وسیعی است، تجربی، دانشی و مهارتی، که هدف آن ارتقا اندیشیدن است و این هدف می تواند با رویکردها و روش های مختلف دنبال شود. یعنی مفهوم تفکر نقادانه از تفکر نقدی استاد ملکیان توسیع بیشتری دارد.
حال، اگر می توان هدف ارتقاء اندیشیدن را با رویکردها و رویه های مختلفی پیش برد، پس می تواند یکی از این رویکردها هم رویکرد و روش فلسفه قاره ای باشد. مثلا این تعریف را شخصا دیده ام که تفکر نقادانه را "نحوه ای از بودن" تعریف کرده اند. و به نظر من، این موضوع منتفی نیست که دیگر رویکردهای فلسفی و روانشناسی پای در این عرصه بگذارند و موضوع را گسترش دهند یا احیانا دیگر رویکردها- که غالبا تحلیلی است- را نقد کنند.
- راستی، گفتگوی مکتوب مرا با آقای مهدی خسروانی- چند سال قبل(1391)- بخوانید: در همین رابطه است:
+