پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

سه شنبه هر هفته؛ با ستون «سهم من از فرهنگ» در روزنامه اصفهان زیبا

به خصوصیات عاملان تغییر رسیدیم: پرسش پایانی ما (در گفتار پیشین) این بود که: «عامل تغییر» باید چه‌گونه انگیزه‌ها، روش‌ها و منش‌هایی داشته باشد؟ و در گام بعد، آیا «ما» در جهتی زندگی می‌کنیم که واجد این ویژگی­ها شویم؟  قرار بر این بود، پاسخ این پرسش را  با روش تجربی فراهم کنیم بدین شکل که به بررسی برخی «عاملان تغییر پایدار و موثر فرهنگی» بپردازیم و سرنخ‌ پاسخ‌ها را از منطق و روش آنان استخراج کنیم.

اکنون گردنۀ دشواری در مسیر ماست؛  باید از ابتدا نمونه‌ها و مصادیقی را برای «تغییرات موثر و پایدار فرهنگی» برگزینیم و در این کار ناگزیر به ارزش‌گذاری هستیم. چه کنیم؟ آیا روشِ عینی و نسبتا بی‌طرفی -با حداقل ارزش‌داوری- برای گزینش نمونه‌های تحول پایدار فرهنگی در اختیار داریم؟ چگونه می‌توانیم به منطق مشترکی در بررسی خصوصیات عاملان تغییر دست یابیم؟ با در نظر گرفتن این ملاحظه، همچنان برآنیم که دست­کم در حوزه فردی، خصوصیات عینی و استنادپذیرِ مشترکی وجود دارد و ما، هم اکنون، می‌خواهیم به یکی از آن‌ها اشاره کنیم.

یک پاسخ‌ سر راستِ دربارۀ مهمترین ویژگی «عاملان تغییر»، این است که آنان، خود «آب‌دیدۀ تغییر»اند؛ و شما این را، در روش، منش و مسیر حرکت آن‌ها -تقریبا بی­استثناء- می‌بینید؛ آنان، اولا، شجاعت تغییر دارند و ثانیا، تغییرات دفعی یا تدریجی را در مسیر زندگی خود تجربه کرده‌اند. شما در بررسی زندگی آنان، شوق سرشار به حقیقت و پذیرایی تغییر را که لازمۀ آن است، می‌بینید.

گویی، موفقیت آنان، در درجه نخست وام‌دارِ «یقه‌گیری‌های دائمی» از «خود» و «پنجه در پنجن خود» افکندن است. به نظر می‌رسد «آب‌دیدگی تغییر»، مهمترین خصوصیت عاملان تغییر است. (مولفه­ای که در چشم ارزش‌گذاران و سیاستگذاران فرهنگی کمتر به حساب می­آید).

اجازه دهید برای نمونه به (شهید) سید مرتضی آوینی- نویسنده و مستند ساز «روایت فتح»- اشاره کنم. یافتن نشانه‌های «آب‌دیدگی تغییر» در «سید مرتضی»، کار ساده‌ای است. از سال‌های جوانی در دانشکدۀ هنر­های زیبا، با شیفتگیِ به فلسفه غرب، تا گذراندن زمان‌های طولانی در گالری‌ها،  شب شعرها؛ به قول خودش، با موی بلند و سِبیل «نیچه»‌ای؛ آنچنان که کتاب «انسان، موجود تک‌ساحتی» هربرت مارکوزه را بی‌آنکه خوانده باشد(!)- در دست گرفتن، و به آن بالیدن، ... تا سیر در ادبیات عرفانی، ... تا پوشیدن لباسِ رزم، ... تا اندیشیدن به ماه، آنگاه که بر «قبرهای که در آن بسیجیان از خوف خدا می‌گریند» ... تغییرات بسیار و عظیمی است.

از این‌روست که گویی، عاملان تغییر، بسیار پیش از آنکه در اندیشۀ تغییر دیگری باشند، تفدیدۀ کورۀ پرسش‌ها و احوالات درونیِ خویش­اند؛ آن‌چنان که می‌توان گفت آنان، از اساس، در پیِ تغییرِ دیگری نبوده اند(!)؛ مگر اینکه «تغییر دیگری»، بخش از فرایند تغییر درونی‌شان محسوب شده است. بر این مبنا، گویی وقتی ما، تاریخِ تحولاتِ فرهنگی را تورق می­کنیم، داستانِ تحولات «فردی» و «درونی» این «دوندگان در پی آواز حقیقت» را مرور کرده‌ایم ... .

دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۰)

تاکنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

بیان دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">