پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۱

aaas.org

به جای مقدمه:

بررسی پرونده موسسه ای با حدود 200 سایت تو در تو، 10000 نفر کارمند، ناشر بیش از 20 نشریه معتبر بین المللی با شمارگان میلیونی، دارای سابقه­ تفریبا 160 ساله، با صرف تنها 40 ساعت، به یقین کار کامل و تمامی نیست. این گزارش تنها دربردارنده مروری گذرا بر نمود بیرونی فعالیت­های این موسسه بر اساس اطلاعات موجود در سایت اصلی آن است.

در اثنای مطالعه فعالیت­‌های این موسسه بارها از محاسبۀ سرانگشتی فاصلۀ ما و آنها، آه کشیدم و افسوس خوردم. یکبار برای راست‌آزمایی این همه سایت و اسم و رسم و آدرس، ایمیلی زدم و پرسشی را مطرح کردم، و سه ساعت بعد، پاسخ کاملی دریافت کردم. در همان روز و ساعت، چندین ایمیل به چند نفر از مدیران بخشهای مختلف فرهنگستان علوم ایران(www.ias.ac.ir)-که وظایف مشابهی با این موسسه دارد- تا امروز هیچ پاسخی دریافت نکرده ام.

واقعیت این است که آنچه مدیران ارشد دانشگاهی و فرهنگی ما، بر اساس توصیه‌ها و استراتژی­‌های کلان کشور انجام می‌دهند، چیزی جز ارایه چند سخنرانی درباره اهمیت موضوعاتی از قبیل ترسیم نقش جامع علمی کشور و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و  ... نیست. حال آنکه این استراتژی‌ها و کلان‌نگری های فرهنگی سال‌هاست به عنوان بخش‌­های نهادینه و استقراریافته در بدنه مدیریتی نظام آموزش و فرهنگی کشورهای غربی وجود دارد و ساعت به ساعت، به روز می‌شود.  در این ساختارها گفتگومندی، جذب حداکثری، تواضع عقلی و علمی قابل رد گیری و مشاهده است. 

از پروزه 2061- پروزه ایجاد تغییر بنیادین در نظام آموزش و پرورش ایالات متحده آمریکا-، از بودجه نویسی 141 میلیارد دلاری* این موسسه برای رسیدن به هدف گسترش و همگانی کردن علم و پُرکردن شکافهای دانشی، اطلاعاتی و علمی در میان همه اقشار جامعه، از روحانیون کلیسا تا دانشمندان هاروارد و کودکان پیش دبستانی حرفی نمی زنم، که سالهاست کمتر گوشی برای شنیدن و عزمی برای خانه تکانی وجود دارد!

*بر اساس قیمت پایه دلار 2500 تومان، این مبلغ مساوی  117/5 برابر فساد مالی بزرگ 3000 میلیارد تومان  است. 


نکته: 

- جهت آشنایی خوانده گرامی با نمونه ای از فعالیتهای خیره کننده تحقیقاتی این انجمن علمی، یکی از نقشه های "اطلس سواد دانش" این موسسه- با موضوع "استدلال"- و یکی از مقالات مقایسه ای آن پیوست شده است. 


دریافت 

گزارشی از AAAS بر مبنای سایت این موسسه 

- نمونه ای از اطلس های سواد دانش با موضوع استدلال

- نمونه ای از مقاله های مقایسه ای این موسسه با موضوع توسعه علم و فناوری در آمریکا توسعه علم و فناوری در آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها 
 


دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۱)

استاد عالیه 

بیان دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">