پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

این سخنرانی به دعوت مرکز نجوب ادیب اصفهان در 25 اسفند 93 در سالن کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار گردید(+). 


فیلم: قسمت اول: (+) / قسمت دوم (+) ( دانلود از DropBox)  

اسلاید آموزشی: درآمدی بر فلسفه کیهان‌شناسی و پرسش از خداوند(+)


از ابراز نظر، پیشنهادها و انتقادهای سازنده و سوزنده شما استقبال می کنم. 

  • ۹۴/۰۲/۰۴

دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۱)

با سلام
نمیدانم با اثار و نظرات گورجیف و اسپنسکی در خصوص کیهان شناسی آشنا یید یا نه.چند اثار انها به فارسی ترجمه شده به نظرم دید بدیعی میتواند در خصوص کیهان شناسی به شما ارائه دهد.

http://fa.wikipedia.org/wiki/%DA%AF%D8%A6%D9%88%D8%B1%DA%AF_%DA%AF%D9%88%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D9%81

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%BE%DB%8C._%D8%AF%DB%8C._%D8%A2%D8%B3%D9%BE%D9%86%D8%B3%DA%A9%DB%8C

http://ensani.ir/fa/content/316207/default.aspx
مقاله فوق در خصوص رابطه جهان های یک بعدی -دوبعدی و سه بعدی و چهار بعدی
و چند بعدی است از منظر اسپینسکی(شاگرد گورجیف).
و نکات بدیعی را برای خروج از مکان وزمان تبیین میکند بسیار جالب است با
مباحث امتداد وجودی عرفان  هم سازگار است
اصل مطلبش اینست که ذهن و اگاهی انسان معمولی جهان سه بعدی را می فهمد با
ارتقای سطح آگاهی  همین عالم بعد چهارمش مشهود میشود که شبیه همان عالم
مثال خودمان در عرفان و فلسفه اسلامی است
که این عالم چهار بعدی زمان و مکان عالم سه بعدی مطرح نیست

نقطه بی بعد است و خط یک بعد ی است و محیط بر نقطه.
و خط خودش یک بعدی است و سطح دو بعدی و محیط بر خط.
و حجم سه بعدی است و محیط بر عالم سطح

ما با ذهن سه بعدی فقط مقطع های کثرات را می بینیم اما با ارتقای خود
آگاهی و شهود بعد چهارم این مقطع ها به همراه امتدادشان برایمان مشهود
میشود مثلا در عالم خط ما میتوانیم حرکت نقطه را از بدو حرکت تا اخرش را
بنگریم

بیان دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">