پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰


شهریور ماه امسال برای داوری در مسابقه «فاز؛ فرزند ایران زمین» دعوت شدم. پس از گفت‌وگو -و البته گاهی بگو مگوی بسیار- با میلاد دخانچی، «فاز» را مسابقه دانش‌آموزی با هدف تحریک یادگیری و توجه‌دهی به مهارت‌های لازم برای حل‌مساله و کنشگری اجتماعی یافتم؛ به زبان طراحان «فاز» با تاکید بر مهارت‌هایی که در مدارس ما کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود. با گذشت چند ماه از این تجربه و خبر آماده شدن برنامه برای پخش از شبکه دو از روزهای آغازین دی‌ماه برآن شدم تا با نگارش این یادداشت کوتاه این تجربه را مستند و این رابطه را به تاملی کوتاه تجدید کنم. 

نخستین داشته فاز شهامت آن در انتخاب زمینه و موضوع برنامه است. تولید محتوا و ساختاری برای یک مسابقه رقابتی در موضوع کنشگری اجتماعی و به‌کارگیری مهارت‌های حل مساله مستلزم درافتادن به تجربه‌ای تو در تو و خطرپذیر است. دومین داشته فاز، میلاد دخانچی است که اگر چه به چندی از جنبه‌های فعالیت رسانه‌ای او منتقدم – به طور خاص به این جنبه که در کارهای او عجله زیاد است- لیکن نفس حضور تمام قد او در ساختار نه‌چندان دردسر جو و «آهسته‌بیا و آهسته‌برو-ی» رسانۀ‌¬ ملی ذی قیمت است؛ ساختارهایی که او در برنامه «جیوگی» و برنامه «فاز» کارگردانی کرده و با رهاندن از دست ممیزی‌‎ها به «پخش» رسانده است، قالی سلیمانِ دیگرانی است که این ایده‌ها را بال و پَر داده و در شکل‌های متنوع دیگری اجرا می‌کنند. سومین داشته فاز، قوت فُرم آن است. فُرمِ فاز که البته باید دید در مرحلۀ تدوین چگونه تدبیر شده و صورتی تازه به خود گرفته است، از استانداردها برنامه‌های مشابه بیشتر است. 

اما به یقین فاز در کنار داشته‌هایش کم‌داشت‌ها یا نداشته‌هایی هم دارد منتها برای بیان نظرات اولیه ام در اینباره قدری صبر می‌کنم تا همراه با بینندگان و شنوندگان به تماشای قسمت‌های بیشتری از «فاز» بپردازم و  امکان داوری منصفانه‌تری را داشته و با این کار به ارتقاء این تجربه کمک کنم


دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۰)

تاکنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

بیان دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">