پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۵)

کاملا و کاملا موافقم.... با خیلی از کنکور زده ها در ارتباطم و متاسفم بابت کنکورزدگی چون واقعا زندگی رو بد میکنه...مرسی
  • منتظر المهدی
  • در رشته ریاضی با حل کردن صحیح فقط یک پاسخ به دست می آید. نظر شما درباره سوالات گروه انسانی است. در علوم انسانی هم همدلی با سایر گزینه ها معنی ندارد چون ممکن استکسی مثلا با اصلاجتماع نقیضین  همدلی داشته باشد. 
    پاسخ:
    هم در ریاضیات 
    هم (حتی) در منطق (مثلا درباره معنا و دلالت همین اصل اجتماع نقیضین محال است).
    هم در فلسفه و علوم انسانی همدلی با دیگر پاسخ ها معنی دارد. 
    نسبیت موجود در معرفت بشری مبنای این همدلی است. 

  • منتظر المهدی
  • اون پاسخ اشتباهی که دانشجوی رشید علمی! قراره باهاش همدلی داشته باشه را طراح سوال عمداً گذاشته توی پاسخ ها برادر من!! طراح سوال که خودش فیلسوف و منطق دان و ... نیست اونم از تو کتاب درسی درآورده بعد هم که کتاب را جلوی دانشجوی رشید علمی! باز کنند میفهمه اشتباه کرده! 
    اون نسبیت موجود در معرفت بشری تون هم ما بهش میگیم پراکندگی اهل باطل از حول محور حق!! به بهونه کنکورزدگی میخواهید بچه های مردم را پلورالیست و سکولار بار بیارید!!
    پاسخ:
    سلام 
    دوست من 
    چنان از وازه پلورالیست و سکولار صحبت می کنید که گویی اینها یک سری ناسزا هستند در حالیکه اینها یک سری نظریه هستند که البته که همه تقریرها و معانی ان لزوما با دین .و دینداری متباین نیست. پیشنهاد می کنم درباره معانی مختلف پلورالیسم 0 هستی شناختی-معرفت شناختی- پلورالیسم نجات) تتبع و مطالعه ای داشته باشید. 
    یک کتاب قدماتی فلسفه علم هم برای بخش مقدماتی پاسخ من، وجود نسبیت در خود علم تجربی، مطالعه بفرمایید. 
    اگر هم صلاح دانستید مقاله «سکولاریسم مذهبی» را روی همین وبلاگ مطالعه کنید: در ان درباره نقش مذهبی ها در پیشبرد واقعی سکولاریسم حرف زده ام. 
    درود 
  • منتظر المهدی
  • طاعات و عبادات قبول و عید فطر بر شما مبارک
    شاید بی ربط باشد اما شما که کنابشناسی درباره فلسفه علمی دارید یک کتاب شناسی هم در اصول و عقاید اسلامی دارید؟ 
    درباره قرائت های متباین سوال من که قبلا هم گفتم این است: کدام قرائت با فطرت ما سازگارتر است؟

    پاسخ:
    سلام ممنون،عید شما هم مبارک 
    نه کتاب شناسی ای که گفتید، ندارم. 
    کدام نظریه درباره فطرت؟ 
    سوال بعدم اینکه من حرف از تباین زدم؟ 
    سوال سوم هم اینکه شما از کجا می دانید نظرتان ذرباره فطرت مطابق واقع است؟ 

  • منتظر المهدی
  • شما اول بگو مطابق واقع یعنی چه؟
    خودتان گفتید:
    همه تقریرها و معانی ان لزوما با دین .و دینداری متباین نیست.
    منم پرسیدم کدام با فطرت سازگارتر است؟
    نظریه درباره فطرت را چه کسی ارائه میدهد؟
    پاسخ:
    نظریه فطرت دکتر خسرو باقری 
    نظریه فطرت شهید مطهری 
    نظریه فطرت دکتر عبدالکریم سروش
    نظریه فطرت آیت الله جوادی 
    نظریه فطرت استاد علی صفایی حایری ... 

    بیان دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">