پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۱
  • ۰

اندیشیدن

به یک معاون پژوهشی در یک دانشگاه علوم قرآنی نوشتم: جای اینها در این دانشگاه خالی است، لطفا در دستور کار قرار دهید! 

- دانشجویان روش پژوهش نمی‌دانند. 

- دانشجویان راه و رسم نظریه‌پردازی در علوم دینی و مطالعات بین‌رشته ای را نمی دانند. 

-دانشجویان تقریبا هیچ دید تاریخی ای نسبت به دین ندارند. 

- دانشجویان به جای تلاش برای «تفسیر» قرآن، تفسیر می‌خوانند و در این مقدمه متوقف می‌شوند. 

-دانشجویان لازم است قدری فلسفۀ دین بخوانند، تا دین را از بیرون مزمزه کنند! 

- یک درس برای کتاب‌شناسی لازم است، اینکه چه کتاب‌های خوبی (لااقل) به فارسی در موضوعات مرتبط وجود دارد. 

- دانشجویان از جهت نوع و موضوع پایان‌نامه ها و علایق‌شان دسته‌بندی شوند و کارگاه‌های متناسب با موضوع و روش تحقیق موضوع این پایان‌نامه‌ها برای ایشان برگزار شود. 

- استانداردهای مورد انتظار از دانشجویان در نوشتن مقالات و تکالیف مشخص شود. 

- در کل، از درس‌ها بکاهید، بر گفتگو فزایید! 

والسلام


راستی:


یک: این مطلب را هم‌زمان در فیس بوک هم منتشر کردم. آنجا بحث خوبی در گرفت به تیزبینی و لطف کورش علیانی و دیگر دوستان. 

دو: در توضیح راه و رسم نظریه پردازی: فرق بین نظر و نظریه، راه تبدیل نظر به معرفت در معنای باور موجه و انشالله صادق، راه های گوناگون توجیه یک ادعا، شرط تایید، راه اثبات، راه اثبات معقولیت، به علاوه نکته های فراوان در روش جستجو و تحقیق، ایجاد رشادت های فکری برای به چالش کشیدن دیگر نظریات و استدلال ورزی درباره آنها و اموری از این دست که جنبه های آموزشی-پرورشی دارند می توانند در ذیل راه و رسم نظریه پردازی قرار بگیرند. حسن بزرگ این عنوان این است که با انگیزه های  انسان‌های دیندار به خصوص جوانان آنها همخوانی دارد!

 

دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۴)

با سلام
لطفا در خصوص مطالب ذکر شده، کتابهایی معرفی کنید که راهگشا باشند.
ممنون
پاسخ:
سلام 
موضوع درباره روش شناسی به حق رسیدن(/تحقیق) است. در هر زمینه ای با چه روشی می توان به حق رسید. در علوم طبیعی؟ در علوم نظری؟ در علوم انسانی تجربی؟ در علوم انسانی نظری، در علوم مهندسی و پزشکی؟ ... هر رشته ای روش تحقیق مخصوص به خود دارد در حالیکه کلیات مشترکی میان همه وجود دارد. من برای تجویز مطالعات در زمینه روش تحقیق به یک تقسیم بندی رسیده ام. هر مرحله خود می توان میان کتابهای عمومی و درآمد گونه تا تخصصی یکطیف را شامل بشود. 
1- کتابهای در زمینه تفکر نقادانه که تفکر فعال و نقاد را در ما تربیت می کند. 
2- کتاب هایی در زمینه روش شناسی عام ( مثل فلسفه علوم طبیعی و فلسفه علوم انسانی) 
3- کتاب های در زمینه روش شناسی تخصصی و خاص ( روش شناسی مطالعات تطبیقی و روش شناس مطالعات بین رشته ای و روش شناسی مطالعات عرفانی و ...) 

در هر یک از این سه مرحله کتابهایی را هم می توان معرفی کرد. هر فرد می تواند همزمان با مطالعاتی که در رشته تحصیلی اش دارد با مطالعه در این سه زمینه خود را درزمینه منطق تحقیق و روش شناسی پیشبرد مسئله و دغدغه های خود مجهز کند. 

برای اشنایی با منابعی در زمینه گام 1 به سایت تیزفکری مراجعه فرمایید. 
برای آشنایی با منابعی در زمینه فلسفه علوم طبیعی میتوانید به این مطلب رجوع فرمایید. 
از بهترین منابع در زمینه اشنایی با روش شناسی علوم تحقیق:درسگفتار (ناتمام) روش شناسی تحقیق در علوم انسانی تجربی استاد مصطفی ملکیان است. 

درود 
  • مهدی ربانی
  • سلام تشکر می کنم بابت سمینار امروزتون در باشگاه نجوم.
    پاسخ:
    ناقابل بود! 
    چه خوب است که به این شکاف ها اشاره کردید. مخصوصا پژوهش های میان رشته ای و گفتگوها، واقعا در دانشگاه های ما چنین پژوهشی چگونه می تواند پشتیبانی شود، شکل بگیرد و تازه به نتیجه هم برسد؟ از کجا شروع کردیم که به کجا برسیم!

    عبدالعظیم کریمی، در نوشته هایش از دین یابی بجای دین دهی می گوید ( فرق است بین دینی شدن و دینی کردن) و اینکه مشکل این نیست که ما دغدغه دین نداریم، بلکه ما دغدغه تظاهر به دین داریم!
    آب آتش را مدد شد همچو نفت...
    و کسی گفته بود: متدینان قدیم به خدایشان نیازمند بودند و متدینان جدید به موجودی نیازمندند که خدایشان باشد.

    چرا به هراس نمی افتیم؟چرا تردیدهای هوشمندانه وجودمان را فرا نمی گیرد؟ چرا دست از جراحی ناشیانه و دستکاری تباه کننده بر نمی داریم؟ و چگونه است که فیلسوفان و مربیان بزرگ تربیتی به هراس می افتند و فریاد بر می آورند!
    قبل از پرداختن به تربیت دینی باید صادقانه ببینیم تربیت های غیر دینی ما چیست و چه ها به بار آورده است؟ مثل پاک کردن پنچره ای غبارگرفته، تا بعد بتوانیم بهتر ببینیم .

    این تصویر چقدر حرف برای گفتن دارد...


    با عرض سلام و تبریک سال نو حضور  دکتر صفایی پور با صفای عزیز
     کتاب نوروز - اثر ایت الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی به نقد نوروز در اسلام می پردارذ خلاصه کتاب در لینک زیر است 
    http://www.motaghin.com/fa_Default.asp?RP=M_News.asp&P1N=NewId&P1V=433&NewCategoryID=17

    و دانلود کتاب از لینک زیر 
    13 نوروز در اسلام 
    http://motaghin.com/fa_default.asp?RP=M_Content.asp&P1N=ContentId&P1V=5736&R%3D7192801%26L%3Dfa%26FT%3DFalse

    امید که از نقطه نظرات دوستان در نقد و بررسی این کتاب استفاده کنیم
    پاسخ:
    سلام به شما دوست گرامی 
    سال نو شما هم مبارک
    شرمنده شما هستم این موضوع در اولویت‌های من برای مطالعه قرار ندارد. 
    یا حق

    بیان دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">