پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰

بازجویی با بازی

به بچه های کلاس منطق در دبیرستان گفتم می توانید برای امتحان یک برگه کاغذ A5 تقلب همراه بیاورید. این‌ها نمونه‌ای ارگه های تقلب بچه‌هاست. ما معلم ها باید کاری کنیم که بچه ها با همان خلاقیتی که تقلب می کنند، درس بخوانند😊
امتحان جلسه بازجویی نیست. فرصتی است برای سنجش یادگیری، تجربه پاسخگویی و شجاعت اندیشیدن.


دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۵)

ایول !

خدا  بده  از این معلما  :D
سلام.
یک شاخه ای از دانش آکادمیک هست به نام Education که همه این راه هایی که شما از اول دارید میروید را رفته است. و خیلی هم جلوتر است.
۱. چرا باید چرخ را دوباره اختراع کرد؟
۲. چرا نباید بین نقش معلم و طراح برنامه درسی و نظریه پرداز آموزشی تفکیک قائل شد؟ این سه، سه نقش هستند که هرکدام وظیفه تخصصی خود را دارند.
پاسخ:
سلام 
گستره حکومت یک معلم در شرایط فعلی همان کلاس است. خودش باید برای همه اینها که شما می گویید فکر و نظر داشته باشد. 
سلام.
یک شاخه ای از دانش آکادمیک هست به نام Education که همه این راه هایی که شما از اول دارید میروید را رفته است. و خیلی هم جلوتر است.
۱. چرا باید چرخ را دوباره اختراع کرد؟
۲. چرا نباید بین نقش معلم، طراح برنامه درسی و نظریه پرداز آموزشی تفکیک قائل شد؟ این ها سه نقش متفاوت هستند که هرکدام نیاز به دانش و practice خاص خود دارد و البته هر کدام وظیفه تخصصی خود را دارند.

---
کاش همه مطالب مربوط به حوزه آموزش را در همین وبلاگ یا هر جای عمومی دیگری منتشر میکردید که امکان نقد و شکل گیری گفتگو وجود داشته باشد. معضل گروه گروه های خصوصی این است که امکان نقد و گفتگو را از بین میبرد.
پاسخ:
سلام 
یعنی چه کار کنم؟ نظر دقیق شما چیست؟ 
ممنونم 
  • مجتبی فرقانی
  • شب جمعه ای بچه نگذاشت درست! بخوابیم! زدیم به اینترنت! اومدم اینجا پست اول را دیدم حال کردم! اصلا انسان ذاتا آزاد است! تو آلمان فرار از زندان جرم نیست!!! آوردن برگه ای حاوی مطالب حفظی! هم جرم نیست مهم تحلیل درست و نحوه و جایگاه کاربرده. این بچه ها تا آخر عمر این مطالب تو کله شون میمونه در ضمن یاد میگیرن همیشه یه راه دیگه ای هم هست. آقا یه چیز دیگه یادم افتاد تو سالن انتظار بودیم که سوار هواپیما شیم بریم مکه حج دانشجویی! سال 89 تابستون 30 تیر یادش بخیر! همه کسانی که قرار بود سوار بشیم پسر بودند. عذر میخوام رفتم دستشویی دیدم صف طولانیه من هم ایستادم که نوبتم بشه  مثل بچه های خوب! چند تا دیگه اومدن دیدند شلوغه رفتند فراموش کنند!! یهو یه پسره اومد دید شلوغه چند ثانیه این پا اون پا کرد و چرخید رفت سمت دستشویی زنونه! چند تا داد زدند آهای اون زنونه اس! پسره گفت آخه تو این سالن کو زن؟ که بخواد بره دستشویی!!! دیدیم ای داد عجب راست میگه ها!! گاهی تو پیله اخلاق مداری میپوسیم!! یادمون میره اصل ماجرا چیه!! 
    به نظر شما اصل ماجرا چیه؟ آدم بعد سی سالگی و با زن و بچه تازه یه چیزهایی را میفهمه! دیر نیست؟ 
    دمت گرم آقای دکتر عزیز دمت گرم! حال کردم! روشنم کردی!
    پاسخ:
    منم از نوشته شما حال کردم! 
    طرف اسم پسرش را گذاشت رستم. خودش می‌ترسید صداش کنه! 

  • الهام یوسفی
  • سلام
    خدا قوت! به گمانم عنوان این است: بازجویی یا بازی؟ به جای "یا" کلمه "با" خورده است.

    بیان دیدگاه

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">