پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

خواندن و نوشتن را دوست دارم. هم‌پیشانی‌هایم را دوست دارم. فکر می کنم باید درباره داشته‌ها و نداشته‌هایمان با هم حرف بزنیم.

پیشانی؛ گاه‌نوشته‌های فرهنگی حامد صفایی‌پور

اینکه «تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد» حرفی است و اینکه سخن نگوییم تا عیب و هنرمان نهفته باشد، حرفی دیگر.
بسیاری از بندگان خدا بوده اند که از اتفاق چون کمتر سخن گفته‌اند، تا عیب و هنرشان نهفته باشد(!)، یک عمر با عقاید و افکار من درآوردی سپری کرده اند.
«مرد» باید سخن بگوید، آشکار و روشن؛ تا با لطف حضرتِ «عقلِ جمعی» به عیوب سخن و اندیشه‌اش پی‌ببرد.
برای همین بر هر انسانی که دوست دارد اندیشمندانه زندگی کند، فرض است که با گفتن و نوشتن، خود را در معرض سرنیزه‌های سوزنده و سازنده نقد دیگران قرار دهد. و از عیان شدن عیب و رسوا شدن هنرش نهراسد. من برای آموختن، می‌نویسم.

هم‌پیشانی سلام!
نوشته‌های این وبلاگ، منتخبی از نوشته‌های به واقع جور واجور من در سایت پیشانی(www.pishani.ir)-در سال‌های 89 تا 92- است که به فراخور احوال و اوضاع شخصی و اجتماعی نوشته‌ام. بنا دارم برگزیده‌ای از آن نوشته‌ها را-با بازنگری اندک- به همراه نوشته‌های جدیدی در اینجا منتشر نمایم. امیدوارم همچون گذشته از نظرات شما بهرمند شوم.
حامد صفایی‌پور

آخرین دیدگاه ها
  • ۰
  • ۰
به نظر من، بر مبنای دلایل انسان‌شناسانه، تربیتی و دین‌شناختی، اصطلاح «مدیریت یا مهندسی فرهنگی» تنها به نحو استعاری استعاره­ای از برخی کارها و فعالیت­‌ها- معنادار است. اما همین مفهوم استعاری بسیار مستعد بدفهمی است. از مهمترین بدفهمی‌ها، مسئلۀ «خود-مرکز بینی» مدیران و مهندسان فرهنگی است. بدین معنا که مدیران و بودجه‌­ریزان فرهنگیبرای خود در زمینه فرهنگی نقش مرکزی قائل می‌شوند و به این وسیله بودجه و دیگر سرمایه‌­های انسانی و اعتباری را به جای هزینه در محل­‌های موثر، بالفعل، جواب‌دادۀ فرهنگی، در محل‌­های تازه-تعریف، نو رسیده ونیازموده ای هزینه می‌کنند که غالبا توسط خود یا نهادِ خود ایجاد شده اتد. خود-مرکز بینی باعث می‌شود مدیر فرهنگی به غلط سهم اندک خود را در تولیدات و تعاملات فرهنگی بزرگ ببیند و به‌جای تقویت فعالیت جبهه‌های گوناگون و  و متنوع فرهنگی به تقویت نهاد مرکز بپردازد. از اینرو از نظر من، در مدیریت فرهنگی، حرکت­‌های عرضی که در جهت تثبیت کارهای خوبِ انجام شده، حفظ نیروهای موثر و شایسته، مدیریت و بهبود عملکرد درونی سیستم‌های موفق و ارتقایِ کیفی نیروی انسانی انجام می‌شود، بر حرکت­‌های طولی برای ورود در عرصه‌های جدید، کارهای تاسیسی رحجان دارد. به این نکته می‌توان اضافه کرد که در عملف غالبا این حرکت‌های طولی به دلیل ریشه‌نداشتن در نیازسنجی‌های واقعی و امکان سنجی‌های اصیل ریشه‌اش بر آب است و آن‌چنان که باید و شاید نتیجه نمی دهتد. در مواردی این حرکت‌های طولی تنها ریشه در چشم و هم چشمی­‌های بین شهری و سازمانی دارد و هیچ امری اصیلی را سر و سامان نمی‌دهد. 

13 تیرماه 94
  • ۹۴/۰۴/۲۱

دیدگاه های خوانندگان این مطلب (۰)

تاکنون هیچ دیدگاهی ثبت نشده است.

بیان دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">